L’equip de Junts per Catalunya Olot proposa la creació d’una Oficina Municipal de l’Energia per assessorar particulars i empreses sobre mesures d’estalvi i eficiència energètica. L’alcaldable Pep Berga ho ha explicat avui en la presentació de les propostes sobre Energia, que ha fet davant la seu de la Xarxa Espavilada i acompanyat de Jordi Güell i Gemma Pujolar (5 i 9 de l’equip).
Pep Berga ha destacat que Olot “compta amb iniciatives pioneres en eficiència energètica impulsades per empreses que han situat la ciutat en els llocs capdavanters de la innovació i l’aposta per les energies renovables” i ha assenyalat que “la Xarxa Espavilada n’és un exemple”. La Xarxa Espavilada de Climatització s’ha convertit en la primera de Catalunya que funciona a partir d’un sistema híbrid d’energies renovables i que dona servei a equipaments del centre de la ciutat.
En aquesta mateixa línia, Pep Berga ha recordat també que Olot és en aquests moments ciutat pilot a Europa del programa EuroPACE. “Vam començar a treballar el 2017 en aquest projecte, basat en un programa que s’ha implantat amb èxit als Estats Units i que ofereix un mecanisme innovador de finançament destinat a permetre millores en matèria d’eficiència energètica en la rehabilitació de vivendes i edificis”, ha explicat. La implantació de l’EuroPACE ha de començar aquest 2019 i en el Ple del mes març ja es va aprovar el Codi de gestió per a la transició energètica i el canvi climàtic, la rehabilitació i l’accessibilitat d’habitatges.
Per continuar avançant en aquesta línia, Pep Berga ha explicat que Junts per Catalunya Olot proposa “la creació de l’Oficina Municipal de l’Energia, per assessorar en l’àmbit de l’estalvi i l’eficiència energètica als particulars i les empreses” però també “per treballar per a la reducció del consum energètic a la ciutat i per fomentar fonts d’energia renovables”.
Aquesta Oficina Municipal de l’Energia estaria vinculada també a l’activació i funcionament del projecte EuroPACE, segons que ha explicat Jordi Güell. Güell ha destacat la importància d’aquest projecte, tot assenyalant que “als Estats Units s’ha demostrat que no només serveix per impulsar millores d’eficiència energètica, sinó que també comporta la creació de llocs de treball i dona feina a empreses locals”. Als Estats Units, en 6 anys, ha permès finançar més de 5.000 milions de dòlars en la rehabilitació energètica de 220.000 vivendes i ha generat més de 45.000 llocs de treball.
Jordi Güell ha assenyalat que “amb l’EuroPACE, Olot s’ha convertit en territori pioner a tot Europa en temes d’eficiència energètica” i ha explicat el tipus d’obres de rehabilitació susceptibles de ser finançades en el marc d’aquest projecte, indicant que poden anar des de la millora d’aïllament o la substitució de calderes fins a l’ús d’energies renovables, com ara la instal·lació de plaques solars.
Güell ha explicat igualment que des de l’Oficina Municipal de l’Energia es treballarà també per a una nova edició del Pla d’Eficiència Energètica de l’Ajuntament, que inclou tots els equipaments i serveis municipals; per a la creació d’un parc elèctric fotovoltaic municipal en els equipaments i espais municipals, entre altres actuacions “i es vetllarà perquè l’energia que es consumeixi en edificis i equipaments municipals procedeixi de fonts renovables”. I ha afegit que Junts per Catalunya Olot proposa a més “una política fiscal municipal que incentivi la generació d’energies renovables, la construcció d’edificis de baix consum i la utilització de vehicles híbrids i elèctrics”.
Per incentivar l’ús del vehicle elèctric, Gemma Pujolar ha explicat al seu torn que també s’aposta “per la instal·lació de més punts municipals de recàrrega de vehicles elèctrics, que s’afegeixin als que ja hi ha en funcionament al parc de Malatosquer i a la Rodona”.
Per contribuir a la reducció d’emissions i de contaminació associades a la utilització de vehicles amb gasolina i dièsel dins la ciutat d’Olot, Gemma Pujolar ha assenyalat que igualment es proposa “fer créixer la xarxa de bici-carrils de la ciutat per afavorir els desplaçaments diaris a peu i en bicicleta”.